سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه محاسبه ظرفیت برج خنک کننده

از آنجایی که فرایند خنک سازی آب در گردش برج خنک کننده در یک سیکل باز و با تبخیر آب انجام می پذیرد، همیشه باید مقداری آب جایگزین این حجم تبخیر شود. نداستن نحوه محاسبه دقیق ظرفیت برج خنک کننده متناسب با نیاز خریدار، علاوه بر اختلال در فرایند خنک کاری منجر به تحمیل هزینه های اضافی و هدر رفت آب شده و در بعضی مواقع انتخاب نامناسب ظرفیت برج خنک کننده حتی باعث آسیب رسانی به تجهیزات مرتبط به آن نیز می شود. در این مقاله به نحوه محاسبه ظرفیت برج خنک کننده می پردازیم.

محاسبه ظرفیت برج خنک کننده با کاربری صنعتی

با توجه اهمیت و حساسیت این نوع پروژه ها که میزان دبی آب در گردش آن اغلب بسیار بالاست و اختلاف دمای آب ورودی و خروجی بیش از 10 درجه سانتیگراد دارند، ضروری است که برای محاسبه ظرفیت سنجی مناسب و اطمینان کامل از عملکرد مطلوب دستگاه از نرم افزار تخصصی انتخاب برج خنک کننده استفاده کرد که تمام اصول مهندسی و مبانی طراحی و پیش نیازها به طور کامل در آن در نظر گرفته شده است.

متاسفانه در این میان شرکت هایی نیز وجود دارند که بدون استفاده از محاسبات دقیق مهندسی و عدم استفاده از نرم افزارهای تخصصی در این خصوص و تنها به صورت تجربی و سنتی به فروش برج های خنک کننده می پردازند. از این رو خریداران باید دقت و تحقیق بیشتری در انتخاب خود برای خرید برج خنک کننده داشته باشند.

محاسبه ظرفیت و انتخاب برج خنک کننده در کنار چیلر

برای محاسبه ظرفیت و انتخاب برج خنک کننده به عنوان یک دستگاه مکمل در کنار چیلر به دانستن اطلاعات و پیش نیاز های زیر نیاز دارید:

•میزان دقیق دبی آب در گردش در برج خنک کننده

•تعیین درجه دمای آب ورودی به برج که این عدد بر اساس نوع چیلر بین 35 تا 37 درجه سلسیوس است

•تعیین درجه دمای آب خروجی از برج که بر اساس نوع چیلر بین 30 تا 32 درجه سلسیوس است

•اختلاف دمای آب خروجی و ورودی برج خنک کننده که معمولا 5 درجه سانتیگراد تعریف می شود

•میزان دمای مرطوب (WB) محلی که از برج خنک کننده استفاده می شود (برای مثال حداکثر دمای مرطوب برای شهر تهران در فصل تابستان 23.8 درجه سلسیوس است)

لازم به ذکر است که از نظر علمی حداکثر قدرت خنک کنندگی یک برج خنک کننده و دمای آب خروجی از آن در بهترین حالت ممکن معمولا چند درجه بالاتر از دمای مرطوب (wb) محل نصب در نظر گرفته می شود. با در نظر گرفتن این اطلاعات و با استفاده از شیوه محاسبه نموداری، برج خنک کننده ای متناسب با نیاز خریدار، با رعایت تمام اصول مهندسی توسط شرکت سازنده ای متخصص و با تجربه قابل ارائه خواهد بود.

توجه کنید که برای اطلاع از قیمت انواع تجهیزات تهویه مطبوع مثل برج خنک کننده، هواساز، فن کویل، داکت اسپلیت، کولر گازی و.. می توانید به سایت های مرجعی مانند دماتجهیز مراجعه کنید.